Skip to content

Vårvinpuls 2014 Trondheim – en hel rekke med viner

31 mars, 2014

Bilde

I dag 31. mars arrangerte Adresseavisen i Trondheim sin Vårvinpuls. Denne gangen smakte jeg hele 37 forskjellige viner i form av ripasso, recioto, amarone, portvin, dessertviner og mere til. Det er vanskelig å plukke ut det aller beste man smakte, men det er noe jeg smakte som overasket meg positivt og som jeg kommer til å anskaffe.

Egge Gård som er kjent for sin frukt- og bærdyrking og videreforedling av disse til sider og brennevin. Av hele sin portefølje var det Iseple som virkelig ga mersmak. Iseple (en issider) er en dessertvin som er søt og har en fantastisk syre som gjør at denne sødmen føles riktig, helt naturlig.Jeg har ikke smakt noe lignende tidligere. Issideren inneholder 10% alkohol og passer godt til å nytes alene eller sammen med din kjære i måneskinn 🙂

Ellers vil jeg nevne Franz Haas Moscato Rosa, en rød dessertvin fra Alto-Adige i Italia. Den er kun laget på en druesort, Moscato Rosa, og er ikke utsatt for edelråte. Edelråte vil påvirke fargeintensiteten og aromaene negativt. I tillegg ønsker man ikke at det skal utvikles for mye tanniner i vinen. En herlig enkel, søtlig dessertvin med gode dufter og aroma. Dette er også en vin å kose seg med.

Den tredje vinen jeg vil minnes er Tommasi Adorato Appassionato. En fantastisk god hvit dessertvin laget av Garganega druer. En deilig vin med syrlighet og sødme.

Jeg ser fram til neste vinpuls….

No comments yet

Legg igjen en kommentar

