Skip to content

Tommasi Viticoltori Valpolicella «Ripasso» 2008

30 januar, 2011

Lettdrikkelig ripasso© Nejron | Dreamstime.com

Man har alltid forventninger til en vin man skal smake. Design av flaske og etikett, samt rykte kan påvirke. Når vinen kommer i glasset – farge, lukten og deretter får man svar når munnen kommer i kontakt  med vinen.

Det var lørdag og det var snakk om å sprette en av vinene i vinskapet. Tommasi Viticoltori Ripasso ble tatt frem med sin blå etikett. Kjøpt på taxfree for 139,- kr. Vinen har en lekker mørk rødfarge, med en spennende duft av røde bær og krydder. Smaken er god og første anslag i munnen ga antydning om litt sylighet. Vinen er svært lettdrikkelig.

Personlig hadde jeg nok forventet en litt lenger lengde på ettersmaken og kanskje litt mer sting og mer kompleksitet. Det er jo tross alt en ripasso…men dette er jo avhengig av hva man liker og hva man vil ha der og da.

Kjøper nok noe annet neste gang. Jeg vil jo ikke smake samme vin hele tiden.

2 kommentarer leave one →
  1. 13 februar, 2011 10:57 am

    Det har jo vært litt varierende årganger av denne og selv har jeg ikke fått smakt 2008 enda, men har 2004 som foreløpig favoritt.

  2. Erik Pedersen permalink
    14 august, 2011 1:54 pm

    Hei,

    Jeg kjenner meg dvært godt igjen i beskrivelsen av vinen. Vi åpnet vår tilsvarende flaske, kjøpt på tilsvarende sted i går (13.08.2011). Jeg ville nok mene at den duftet av sort pepper (som jo er et krydder), men nå er ikke nesen min spesielt velutviklet. Vinen fremstår som lett, noe utypisk for en Ripasso, men etter å ha stått åpnet noen timer så åpnet vinen seg noe mer opp og den ble rundere og noe mer fyldig. Tipper denne kunne vært dekantert en time eller to før bruk.
    Støtter fullt ut konklusjonen om en annen vin neste gang.

    Erik P

Legg igjen en kommentar

