Skip to content

Nanny State fra Brew Dog – alkoholfritt

13 oktober, 2010
tags: ,

Alkoholfritt og veldig smakfullt øl (bildet er hentet fra brewdog.com)

Etter å ha produsert ølet Tokyo fikk produsenten Brew Dog mye motbør fra det skotske parlamentet. De mente at dette ølet egentlig tilsvarte tre øl. Grunnen var at ølet hadde en styrke på 18,2% alkohol.

Jeg fikk en ølflaske med Nanny State i gave og jeg testet den ut sammen med en liten fotballkamp på TV’n. Nanny State koster bare kr.16,- på vinmonopolet. Vinmonopolet beskriver den som dyp brungyllen. Øl med tiltalende malt- og humlepreget aroma, innslag av blomst, sitrus og kaffe. Ettersmak med tydelig bitterhet.

Det er bare å si seg enig. Jeg likte friskheten og den utpregde humlekarakteren.  I tillegg vil jeg si at dette er det beste alkoholfrie ølet jeg har smakt, og ett av de bedre ølene jeg noensinne har smakt uansett alkoholprosent.

Som en kuorisitet så kan jeg nevne at Brew Dog også har laget verdens sterkeste øl. Det heter Sink the Bismarck og har en alkoholstyrke på hele 41%! Da jeg var i København nylig hadde innehaveren av et vin og ølutsalg en flaske 330ml med stoffet til 498,-DKK. Jeg smaker, hvis du spanderer 😉

2 kommentarer leave one →
  1. 13 oktober, 2010 5:05 pm

    Kult å se øl på bloggen din også 🙂
    Enig med deg, Nanny State er et ordentlig godt øl, uansett sjanger. 100 IBU(!), herlig sitrus og grønne aromaer. Digg digg digg!

    • Havstad permalink*
      14 oktober, 2010 9:06 am

      Hei, godt å høre at det er flere som liker øl fra Brew Dog. Jeg skriver om øl av og til, det nærmer seg jul og da blir det vel litt testing av nye typer jeg ikke har smakt.

      Kikket på bloggen din og skal anbefale den for en jeg kjenner som vurderer ølbrygging. Flott side du har.

Legg igjen en kommentar

