Skip to content

5 Stelle Sfursat, flott vin fra Nino Negri

29 september, 2010

5 Stelle, Sfursat, Nino Negri © Reidar Angell Hansen

Hvor heldig kan man bli? Man fyller år og så er gaven to flasker med 5 Stelle Sfursat fra Nino Negri. Jeg har lenge tenkt på å få smakt på 5 Stelle og nå hadde jeg endelig muligheten.

Nino Negri er en vinprodusent fra Valtellina i Lombardia helt nord i Italia som blant annet produserer DOCG vinen 5 Stelle Sfursat. Dette er vinhusets toppvin som de startet å produsere i 1956.

Vinen lages av 100% Nebbiolodruer og produseres på samme måte som Amaroneviner. Dvs at vindruene tørkes før man putter dem på ståltanker og deretter på eikefat i 16 måneder før flasketapping og lagring i 6 måneder.

Vinen ble ledsaget med et måltid av ovnsstekte koteletter med rødkål, kokte poteter og peppersaus. Vinen hadde en transparent brunrød farge og man ante at vinen hadde høy alkoholprosent når man luktet på vinen. Vinen holder hele 16% alkohol. Krydder, pepper på duft. Lang god ettersmak med gode tanniner og passe med syre og hint av plommer.

Denne vinen likte jeg meget godt. Problemet er at den koster 399,- på Vinmonopolet. Dette betyr selvsagt at jeg ikke kan smake denne vinen så ofte som jeg kunne ha gjort. For etter min smak var denne vinen virkelig god.

Ja takk, vi tar gjerne en kasse til av denne vinen!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

