Skip to content

Glimrende Sfursat fra Nino Negri

24 mai, 2010
Nino Negri Sfursat 2006 © Reidar Angell Hansen

Denne vinen har jeg lenge tenkt på å smake, fordi den er laget på lignende metode som Amaronevin, men da med en annen druetype.Vinen Sfursat fra Nino Negri er en DOCG Sforzato di Vatellina. Her har man brukt 100%  Chiavennasca (Nebbiolo). Druene er håndplukket og tørket i 3 mnd. Druene presses og man tillater 12 dagers skinnkontakttid. Deretter får vinen godghøre seg 20 mnd i slovenske og franske eikefat før man lagrer vinen enda noen måneder på flaske før salg. Vinmonopolet selger den for kr. 263,90.

Vinen ledsaget piroger med kjøttdeig, tomat, krydder og ost.  Vinen var brunrød i kantene på glasset og var mer transparent enn en amaronevin. Ellers mørk rød. En tiltalende farge. Mange dufter, med hint av krydder. Man sier at Nebbiolodruer gir viner med høy syrlighet og høyt tannininnhold som krever mange års lagring før den modner, men jeg synes at sfursat hadde fin syre og snille tanniner og var absolutt veldig god å drikke nå. Sfursat hadde en lang og fin ettersmak og jeg synes den ble bedre og bedre i glasset etter hvert. Jeg kan godt kose meg med denne alene uten tilbehør.

Ja, denne vinen tar vi gjerne noen flasker til av. Hvis vi har råd 😉
Neste vin jeg ønsker å smake fra Nino Negri vil være toppvinen Sfursat 5 stelle som koster 399,90. Her er det bare å legge av litt penger til gode smaker.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

