Skip to content

Rødkålvinen fra Chianti

18 april, 2010
Barone Ricasoli

Uten å tenke meg om strakte jeg meg etter denne vinen i vinskapet mitt når vi skulle ha koteletter med sjysaus, poteter og rødkål. Jeg hadde to av den så jeg tenkte at nå var det på tide med å få smakt den.

Vinen er en italiensk vin fra Chianti fra  Barone Ricasoli, Rocca Guicciarda Chianti Classico Riserva 2005. Du får den til kr. 179,- på polet.

Mørk rød farge, med duft av kirsebær. Den hadde litt tanniner, men det som preget vinen var nok syren. Dette gjorde at den ikke var på topp for seg selv. Den fant heller ikke tonen sammen med kotelettene og potetene, men rødkålen likte den. Det var som om rødkålen nøytraliserte syren og fikk fram den gode smaken på vinen. Det er en bra laget vin, men kanskje litt for mye syre etter min smak.

Jeg tror dessverre ikke jeg satser å smake mer av denne vinen. Den må i så tilfelle ledsages av et måltid som vinen liker seg sammen med 😉

No comments yet

Legg igjen en kommentar

