Skip to content

Le Crosare Ripasso 2007

14 mars, 2010

Le Crosare Ripasso 2007 - © Reidar Angell Hansen

Endelig en meget god vin!

Vinen vi smakte var en ripasso fra Veneto. Dvs at den er laget på de samme druetypene som amarone eller recioto. Det finnes forskjellige metoder å lage ripasso på, men til slutt får man en mer fyldig og smakfull vin enn ved vanlig vinproduksjon.

Det er brukt drutypene Corvina, Molinara og Rondinella. Vinen hadde en lekker rødsvart farge og duften minnet om kirsebær. Modne fine tanniner, noe syre og en bra lengde på vinen.

Vinen kan brukes som kosevin og passer også bra til mat hvis du ønsker det.

Ingen tvil her vi sier ja takk til denne vinen og tar gjerne et par flasker til av den.

Velbekomme.

4 kommentarer leave one →
  1. 14 mars, 2010 5:30 pm

    Denne virker som å være spennende. Hvordan vil denne passe til desserter som f.eks vanilleis, riskrem? Skal følge anbefalingene dine. Det blir nok et besøk på nærbutikken til helga…

    • Havstad permalink*
      15 mars, 2010 7:14 am

      Hei Jan Erik,
      Jeg tror at denne ripassovinen passer best hvis du har ost til dessert, men du kunne jo prøvd en recioto til riskremen og fortalt meg hvordan det funket?

  2. 28 mars, 2010 9:24 am

    Gleder meg til prøve.
    Takk for gode anbefalinger.
    🙂

  3. 28 mars, 2010 6:03 pm

    hei Reidar
    Nå har jeg testet ut vinen. Ripasso 2007 hadd ne fylde smak, og jeg fikk inntrykk av mye smak. Den passet bra for mine smaksløker opp i mot viltkjøtt. Ikke for tung vin. Derimot var det ikke god i «mix» med riskrem. Ikke karamellpudding heller. Mitt inntrykk er at dette trolig ikke er den optimale dessertvin. Vilt derimot for de som liker det så kan jeg rekommendere Le Crosare Ripasso 2007. God påske.

Legg igjen en kommentar

