Skip to content

Nino Negri – en smak av Lombardia

12 februar, 2010

© Diomedes66 | Dreamstime.com

Vinprodusenten Nino Negri startet opp i 1897 og holder til i Lombardia, helt nord i Italia.  I vinmonopolets produktkatalog finner man 4 viner fra Nino Negri.Disse er Nino Negri Rosso di Valtellina 2006 (138,90), Negri Valtellina Superiore Riserva 1995 (163,90), Nino Negri Sfursat Valtellina 2004 (263,00) og Sfursat 5 Stelle 2004 (399,90). Den siste er toppvinen til Niono Negri. Nino Negri lager vin helt nord i Lombardia, nær alpelandet Sveits. Området de lager vin i kalles Valtellina.

I forrige uke bestillte jeg de to billigste vinene for å få smakt dem, og i går kunne jeg fornøyd hente dem hjem og lagre dem i vinskapet. Grunnen til at jeg fikk øynene opp for vinhuset er at de lager vin som ligner på produksjonsmetoden for amaronevin. De kan selvsagt ikke kalle det amarone, men har et annet navn: Sfursat. Dette er viner jeg kommer til å» kikke» nærmere på senere. Vindruene de bruker for det meste kalles chiavennasca (også nærmere kjent som nebbiolo).  En god Valtellinavin skal inneholde minst 90% nebbiolo.

Jeg gleder meg spesielt til åpningen av Negri Valtellina Superiore Riserva 1995. Kanskje vi skal ta ett glass nå til helga?

2 kommentarer leave one →
  1. 18 februar, 2010 1:59 pm

    Fortell meg gjerne hvordan den smaker, kanskje vi også skal prøve den.

    • Havstad permalink*
      21 februar, 2010 9:30 am

      Hei, da er begge Nino Negriene smakt på. En god og en dårlig opplevelse..

Legg igjen en kommentar

