Skip to content

Februar – å smake vin

4 februar, 2010
tags:

© Judy Ben joud | Dreamstime.com

Februar er nok ikke vinmåneden med stor V. Vinteren er her, det er kaldt og man lengter etter vår og sommer. Februar er en typisk rødvinsmåned, men for min egen del er den ikke særlig aktiv vinmåned. Jeg liker å smake nye viner, men helst sammen med noen.

Det er hyggelig å smake nye viner, men noen liker å drikke vinen de vet de liker og våger seg ikke på nye. Det er litt synd, fordi de går glipp av så mange forskjellige nye smaker og dufter. Underveis så kan man også lære mye om produksjonsmetoder, litt om området vinen er laget, vingården, vindruene og vinmarkene, jordsmonnet osv.

Det kan bli litt mye etter hvert. Mye å holde rede på, så jeg forstår dem som bare vil ha en vin å nyte.

Det å smake nye viner når man er på tur i utlandet er ekstra morsomt. Da gjelder det å få smakt de lokale varene. Jeg har noen ideer framover når det gjelder viner og vinsmaking og skriver om det senere.

Akkurat nå gleder jeg meg  til vårvinpuls i Trondheim. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

4 kommentarer leave one →
  1. 4 februar, 2010 9:50 pm

    Jeg er helt enig, det er synd at mange velger å kjøpe ‘trygt’ i stedet for å prøve noe spennende.

  2. 5 februar, 2010 6:24 pm

    Det å velge vin i disse månedene fra mot påske er en utfordring. For min del er det italiensk som gjelder, og det blir vanskelig å finne en god vin til vintermat som vilt og fisk. Jeg har sansen for rødt til fisk på tross av at alle eksperter i kokkefaget anbefale noe annet.

    Vinbloggen din er utrolig informerende og knallbra og jeg håper og tror at det kommer mye bra framover. Spennende om du finner noen gode røde for fisk (f.eks baccalo). «Samma det» om det ikke er helt etter læreboka. Lykke til videre med en knallbra blogg

  3. 7 februar, 2010 11:14 pm

    Er så enig så enig. JP Chenet er har jo vært på salgstoppen de siste 6 år.
    Folk er jo ikke alltid så glad å gå utenfor sin komfortable sone av favoritter…

    Bra blogg forresten, datt over den tilfeldig. Gåy å se flere norske vinbloggere 🙂

  4. Havstad permalink*
    8 februar, 2010 7:36 am

    Trygt og godt er i lange løp kjedelig, men man kan selvsagt komme tilbake til gode viner. Takk for fine tilbakemeldinger på bloggen min. Vi snakkes!

Legg igjen en kommentar

