Skip to content

Bacalao og vin

10 januar, 2010
tags: , ,

Det blir bacalao til middag, men hvilken vin?

Ofte kan man få valgets kval når det gjelder å plukke ut vin til maten. Jeg har et veldig avslappet forhold til det. For meg blir valget av vin etter innfallsmetoden, «Denne har jeg lyst å smake…». Men det finnes heldigvis visse «regler» å gå etter for dem som gjerne vil ha et godt vinvalg til maten.

For noen år siden var jeg invitert til en bacalaoaften, og vi skulle ta med drikke selv. Valget sto mellom øl og vin. Jeg satset raskt på at det måtte bli vin, men selve vintypen brukte jeg lenger tid på. Da verten annonserte at bacalaoen ble litt salt, måtte jeg se på vinvalget mitt på nytt.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta en portugisisk vin siden man i det landet spiser mye bacalao. Det er gjerne et godt valg å velge vin fra et land eller et område som spiser den retten også du skal spise.
Når maten er litt salt er det visse forhold man må ta hensyn til ved valg av vin.

Hvis du velger rødvin til salt mat, må du velge vin med lite garvesyre. Salt forsterker bitterhet. Dette betyr at vin med mye garvesyre og tanniner vil bli mer bitter og snerpende. Samtidig ville jeg gjerne ha en vin som også hadde en del fruktighet. Under vinen på vinreolen på vinmonopolet står det opplysninger om vinen med oversikt over fylde, garvesstoffer og fruktighet (rødvin). Da er valget enkelt. Kikk i den portugisiske reolen og se etter vinen med minst garvesyre og best fruktighet. Jeg husker dessverre ikke hva vinen het, men det ble et godt valg. Vinen passet kjemepegodt til bacalo.

Quinta do Perdigão for litt salt bacalao?

Viner som Quinta do Perdigão Colheita 2006, kr.194,- og Redondo 2006, kr.104,90 burde være vin som passer bra til litt salt bacalao. Velbekomme!

2 kommentarer leave one →
  1. sunnland15 permalink
    10 januar, 2010 6:50 pm

    Når tilbyr du gourmekurs på Gløs 😉 Dette må ha vært noe ekstremt kraftig kost for smaksløkene. Vinen den måtte bare bli bra til denne retten kjenner jeg deg rett og dine kvalitetsvalg.

    Knallblogg Reidar 🙂

    Jan Erik

  2. Havstad permalink*
    10 januar, 2010 6:56 pm

    Takk for det Jan Erik. Når det gjelder spørsmålet ditt om gourmetkurs, tror jeg andre får ta seg av… 😉

Legg igjen en kommentar

