Skip to content

2010, et vinår å glede seg til..

1 januar, 2010

Churchill's - dry white port, foto: http://www.surf4wine.co.uk

Da er vi kommet noen timer inn i 2010 og jeg gleder meg til nye viner å smake.

Noe av det siste jeg smakte i 2009 var noe som lå under juletreet. Julegaven var hard og flaskeformet og inni var det en flaske med Churchill’s White Port. Dette var jeg selvsagt meget glad for, fordi jeg i oktober 2009 var innom Lisboa og smakte selvsamme drikk i hyggelige portugisiske omgivelser.

Hvordan var det å smake hvit portvin i Norge? Når jeg fikk den avkjølte drikken i glasset og luktet tørket appelsinskall, aprikos og fiken var jeg tilbake i Lisboa. Portvinen er drivende god på smak og har god lengde. Nytes avkjølt helt alene eller sammen med nøtter og ost. Glimrende aperitif. Ja takk, vi tar mer enn gjerne ett glass til av denne.

I november 2010 kan vi glede oss til at den norske vingården Tenuta Il Sogno kommer med Nebbio 08. Vi gleder oss…

2 kommentarer leave one →
  1. 2 januar, 2010 4:30 pm

    Dette var en interessant vinblogg.
    Jeg er litt nysgjerrig….
    En ting er å definere smaken på en vin, men jeg tenker at kunsten i å skape et ufroglemmelig måltid, er å velge riktig vin til riktig mat og krydder. Dette er noe jeg godt kunne ha tenkt meg og gått på kurs for å lære mer om. Jeg får mye god hjelp på vinmonopolet, men jeg vil gjerne ha litt kunnskap om det selv også.

    Husker du hva slags mat du har spist til noen av de vinene du har presentert og hvordan du synes den kombinasjonen fungerte? Hadde vært interessant i høre noen om dine erfaringer på dette også.

  2. Havstad permalink*
    4 januar, 2010 10:25 am

    Hvis du lager mat etter oppskrift fra en spesiell region så pleier det være et sikkerstikk å velge vin fra samme region. Ellers er det slik at det finnes en mengde artikler og bøker å få fatt i som beskriver mer nøye hvordan man skal gå fram for å velge vin til mat (og omvendt).

    Takk for tilbakemeldingen din…

Legg igjen en kommentar

