Skip to content

Julen ringes inn..

24 desember, 2009
tags: ,

Masi Costasera Amarone 2004

Da kan julen komme. I går, lille julaften, var vi ferdig ganske tidlig på formiddagen med juleforberelsene. Det var bare å slappe av og nyte de siste timene.

Vi bestemte oss for å ringe julen inn med ei flaske amaronevin fra Masi.

Vinen har fått lagret seg et par år i vinskapet mitt, men kunne selvsagt ha vært lagret i mange år enda. Heldigvis har jeg et par flasker til av sorten som jeg kan ta fram senere.

Vinen har en herlig dyp rød farge, med litt fiolett i kantene. Den dufter svært godt, litt kompleks. Jeg fikk litt hint av lakris i munnen og vinen hadde litt tanniner, men samtidig litt avrundet, litt oljeaktig i munnhulen. som gjorde at vinen var svært god. Denne vinen passer godt til oster, kjøttretter og det er selvsagt mulig å ha amaronevin til julemiddagen (pinnekjøtt og ribbe).

Jeg vil som jeg har gjort tidligere gå for juleøl. Tidligere har valget blitt Ringnes julebokk, men vil i dag, julaften, teste et belgisk øl ved navn Chouffe N’Ice til ribba. Dette ølet er tilsatt timian og curaçao og vil bli en spennende opplevelse.

foto: http://www.duvel.be, Chouffe N'Ice

No comments yet

Legg igjen en kommentar

