Skip to content

Knuste drømmer

2 desember, 2009
tags: , ,

© Kameel4u | Dreamstime.com

Ja, dette bildet forteller alt. Man kan assosiere det med knuste drømmer, noe som gikk på tverke, ubehagelig, styr unna og til og med æsj. Jeg tenkte at jeg ville bruke dette bildet på vinopplevelser som ikke har vært helt gode, og i dag vil jeg nevne en episode med en spesiell vin.

Det startet med at en kollega av meg anbefalte varmt en vintype med navn Barolo. Barolo, sa han, det er en flott vin. Dette er en av de ypperste vinene du kan få tak i. Prøv Barolo!

Dagen kom mens jeg var på jakt etter en annen vin som Polet var tomme for (uheldigvis kommer en ulykke sjelden alene). Så jeg kikket meg litt rundt i den italienske hylla som vanlig og kom over i den seksjonen som inneholdt Barolo. Jeg kom til å tenke på hva kollegaen min hadde nevnt. Jeg plukket ut en flaske Barolo, betalte og gikk hjem.

Da helga kom åpnet vi vinflaska med den gode drikken, og stor var overaskelsen da den ikke var noe god. Vi syntes den var svært lite drikkbar. Nå har jeg hørt at Barolo skal være vanskelig en lite tilgjengelig vin, men at den skulle være slik? Amarone er noe helt annet der kan man nyte dråpene fra første stund. Barolo knuste mine vindrømmer…

Jeg skal ikke dømme Barolo for hardt etter bare en smaking, men det vil nok ta litt tid før jeg kjøper en flaske. Barolo skal vel lagres lenge før man liker den. Sannsynligheten er vel større for at jeg prøver å nippe til et lite glass på vinpulsseminar i Trondheim til våren. Ha spyttebakken klar…

8 kommentarer leave one →
  1. 2 desember, 2009 8:21 pm

    Dette var en glimrende vinblogg! Ender som oftest opp med italiensk vin når jeg er ute og handler. Hvis du ikke har noe imot det, kommer jeg til å putte en link hit på min blogg på http://himmelfall.wordpress.com

  2. Havstad permalink*
    3 desember, 2009 7:43 am

    Tusen takk for tilbakemeldingen, og bare link opp du 😉

  3. 5 desember, 2009 9:22 pm

    Barolo viner er kraftpakker og ikke noe for de som er nybegynnere. De fleste bør være lagret noen år før de drikkes. De virkelig gode Barolo vinene er noe av det beste en kan få av vin i fra Italia.

  4. Havstad permalink*
    7 desember, 2009 1:25 pm

    Takk for tilbakemldingen din. Nå er det jo også slik at jeg ikke er nybegynner når det gjelder vin, og allikevel fikk jeg problemer 🙂

    Jeg vet også at Barolo har fått mye skryt, men jeg tror jeg ikke tar sjansen på å kjøpe en til før jeg får smakt en virkelig god en…og lagring må til. Det er jo også mye annet bra å få fatt i 😉

  5. 9 desember, 2009 4:29 pm

    Noe av sjarmen med vin er jo nettopp dette at det er så mye å prøve ut og at det i tillegg forandrer seg fra år til år. Så er det opp til en hver å finne de han/hun er spesiellt glad i.

    • Havstad permalink*
      31 desember, 2009 10:16 am

      Det var hyggelig å få tilbakemelding fra dere på Tenuta Il Sogno. Synd med Nebbiolo 07, men det betyr bare at vi gleder oss ekstra til Nebbiolo 08 som kommer om ett år ;

  6. Rune Mydske Nielsen permalink
    2 februar, 2010 4:32 pm

    Fin vinblogg, men jeg savnet navnet på Baroloen som skuffet deg. Etter at jeg ifjor smakte Fenocchio Barolo Bussia 2001 har Barolo vært blant mine favoritter. (Men jeg må tilføye at jeg også har hatt skuffende opplevelser som feks med Fontanafredda sin som jeg opplevde som kjedelig.) Veien fra Amaroneelsker til Baroloelsker er ikke lang. Tro du meg. 🙂

    • Havstad permalink*
      3 februar, 2010 5:36 pm

      Hei Rune, Det var godt at du har funnet Barolo. Jeg tenker at det også betyr håp for meg. Dessverre husker jeg ikke navnet på vinen som en gang skuffet meg. Det var faktisk før jeg anskaffet meg vinprogrammet Personal Wine Curator. Nå har jeg kontroll…

Legg igjen en kommentar

