Skip to content

Calabria og vindruen Gaglioppo

25 november, 2009
tags: ,

Vindruen Gaglioppo foto:italian-flavor.com

Vindruen Gaglioppo sies å ha blitt innført av grekerne til den italienske regionen Calabria i Italia ca 750 f.Kr. Vindruen skal gi viner som er fargesvake. Smaken kan gå mot svisker, gjerne med tanniner og lite syre.

I Calabria er Gaglioppo en vanlig drue å dyrke. og man mener at denne regionen skulle ha alt for å kunne dyrke verdens beste viner. De hadde et meget godt rykte i romertiden for å lage kvalitetsvin, men siden vinpesten på 30-tallet har regionen blitt en av de fattigste i Italia og har ikke mange gode vinprodusenter. En av de vinene som er Calabrias mest kjente er Cirò.

Til julebordet på jobben har jeg kjøpt en Cirò som jeg håper blir en god opplevelse. Det er en Zito Vallo Cirò Classico Superiore 2006 til kr. 115,- Hvordan det gikk med smakingen kommer jeg tilbake til.

2 kommentarer leave one →
  1. 28 november, 2009 6:24 pm

    Jeg har ikke fått testet ut vin fra dette distriktet. I helga leste jeg om Carmignano DOCG (Denominazione di Origine Controllata & Garantita) PRATO og vin fra området rundt Firenze. Lurer på om du har noen gode tips på vino rosso fra produsentene Tenuta di Capezzana, Ambra og eller Artimino.

    Forøvrig synes jeg det artig 😉 at du har vin som tema på bloggen din, og et flott supplement til Ulf Dalheims meget god vinkronikk i Adressa.

  2. Havstad permalink*
    29 november, 2009 4:04 pm

    Tusen takk for den fine kommentaren Jan «BIME» Erik.

    Jeg har ikke smakt Carmignano selv, men skal være en av Toscanas toppviner. Andre gode produsenter av Carmignano skal være Piaggia, Le Farnete og Pratesi. Meget gode årganger er 1997, 1999 og 2000.

Legg igjen en kommentar

